Ken je die uitspraak any publicity is good publicity? Nee, precies, dat gaat dus niet op voor zelfstandige advocaten en juristen. Dat voel je aan je water.

Toch zal het je verbazen hoe makkelijk mensen uit onze zelfstandig ondernemende beroepsgroep omgaan met hun merk. Want laten we wel wezen, als zelfstandige jurist ben je je eigen ‘merk; . Zelfs als je weinig bekendheid geniet is dat zo.

Dat merk is eigenlijk hetzelfde als je imago in de markt. Het is een van de weinige, zo niet de enige ‘asset’ die je als zelfstandige professional bezit. Een goed imago zorgt voor vertrouwen bij vakgenoten, opdrachtgevers en potentiële opdrachtgevers. Een goed imago zorgt dus voor brood op de plank.

Andersom heb ik het ook zien gebeuren. Zelfstandige advocaten en juristen die uiteindelijk geen andere keuze hadden dan hun zelfstandigheid op te geven en maar weer in loondienst te gaan omdat ze om een of andere reden een slecht imago in de markt hadden gekregen. Dat slechte imago maakte dat ze moeilijker aan opdrachten konden komen en steeds vaker genoegen moesten nemen met de minder betaalde opdrachten in lagere regionen van de markt.

Zaak dus om heel zorgvuldig met je imago om te gaan en er bewust aan te werken.

Afgezien van het leveren van goed werk, het nakomen van afspraken en het zijn van een prettig mens om mee te werken, zijn er ook meer ‘marketing’ zaken om af en toe bij stil te staan.

Een daarvan, voor interim-juristen erg relevant, is de vraag wie je toestemming geeft om je CV naar een potentiële opdrachtgever te sturen. Laat je een bureau je CV sturen, dan associeer je je in de ogen van de opdrachtgever met dat bureau. Als je dat weet, snap je ook dat je als ambitieuze high end juridische professional dus eigenlijk beter niet zomaar iedereen die je voor een opdracht benadert je CV kunt meegeven in de hoop dat het maar een klus oplevert.

Idem voor partijen die je graag met naam en toenaam op hun website willen zetten. Vraag je daarbij altijd even af: ‘wat schiet ik er mee op?’. 9 van de 10 partijen die dit aan je vragen, willen zich in de buitenwereld groter en stoerder voordoen dan ze eigenlijk zijn en het is de vraag of dat jou tot voordeel strekt. Ja, wel als alle anderen op de site absolute onbetwiste helden in je vakgebied zijn, maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak is dat echt aan de orde? Precies: nooit.

Je kunt dit zelfs doortrekken naar je gedrag op social media. Als zelfstandig professional moet je een bewuste afweging maken voor je iemands posts op Linkedin liked en waar je welke comments plaatst. Helemaal prima natuurlijk dat jij het diep in je hart eens bent met wat iemand op Twitter zet, maar als zelfstandig jurist is het misschien niet zo handig om dingen te retweeten die afbreuk kunnen doen aan het professionele beeld dat klanten van je hebben (of zouden moeten hebben). Idem voor posts op Linkedin die al te kritisch zijn op de doelgroep waarvan jij afhankelijk bent voor je broodwinning. Lullig om te zeggen, maar zolang je je schapen niet op het droge hebt, adviseer ik je om als zelfstandig ondernemer ronduit opportunistisch te zijn op dit vlak.

Minder grijpbaar, maar net zo goed belangrijk, is je imago bij degenen die werk naar je doorverwijzen. Je wilt dat zij je zien als de zelfbewuste betrouwbare expert bij wie hun relaties in goede handen zijn. Zorg dus dat je gedrag dat imago altijd reflecteert. Al heb je even een dry spell in je praktijk en zit je te springen om klussen, ren niet achter elke opportunity aan die voorbij komt, want dat is funest voor je geloofwaardigheid als professional.

Het luistert dus best nauw. Dacht je dat Heineken en Nike zomaar iedereen met hun merk laten aanklooien? Nee natuurlijk niet. Alles wat zij op dat vlak doen, is zorgvuldig afgestemd op het imago dat bij hun merk past.

Wat dan wel?
Nou het is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld om het goed te doen. Althans dat lijkt mij. Je hebt vast wel een bepaald beeld van wie je wil zijn voor je zakelijke relaties. Heb je dat niet? Schrijf het dan nu even uit. Hoeft niet meer dan een alinea of twee te zijn. In hoogstens een half A4tje heb je geformuleerd wat voor imago je wilt hebben.

Klaar…? Mooi, dan toets je vanaf nu alles wat je zakelijk doet aan dit beeld. Matcht of versterkt zo’n actie dat beeld? Dan is het prima: doen. Matcht het niet? Dan dus niet, en dan bedoel ik echt niet!

Zo simpel is het. Hou het een tijdje vol en dan merk je dat het op een gegeven moment vanzelf gaat. Dan kun je overwegen om een volgende stap te zetten en acties en plannen te bedenken die je gewenste imago versterken. Voor je het weet heb je een merkstrategie en daar ga je veel plezier van hebben, want een goed en zorgvuldig opgebouwd imago, dat is een eersteklas ticket naar mooie projecten en de borging van je toekomstige inkomsten en vrijheid.

En daar doen we het toch voor? Om als zelfstandig jurist een mooi en vrij leven te kunnen hebben?

Deze blogpost van Marijn Rooymans zal ook in Mr. verschijnen