(deze post is eerder als blog gepubliceerd op de website van Mr Magazine)

Het geheime ingrediënt

Ik haat het.

Echt, ik kan er niet tegen als je niet reageert als ik je een persoonlijk mailtje stuur.

Ok, ik geef toe dat ik me er soms ook schuldig aan maak, maar vreemd genoeg maakt dat niet veel uit voor het gevoel wat ik erbij krijg als iemand anders niet, of niet snel, reageert.  En als het om whatsappjes of sms gaat is het nog erger. Het geeft me gewoon een afknapper, anders kan ik het niet noemen.

Een tijdje geleden hadden we hier op kantoor wat te verbouwen. Iets kleins, een klusje. Geen spoed, maar gewoon iets wat even gefixt moet worden. Dus stuurde ik een app naar de klusjesman van vorige keer. Echt een goeie aardige vent. Alleen liet zijn reactie 2 dagen op zich wachten. Duh, toen had ik de klus natuurlijk al lang op werkspot gezet. Ben ook bang dat hij volgende keer niet de eerste is die bij me opkomt als er wat te vertimmeren valt. Hij is uit m’n lijstje ‘mannetjes’ gedonderd.

Is dat terecht, is dat eerlijk? Wellicht niet, maar laten we elkaar niet voor de gek houden, who cares, zo werkt het toch?

Dichter bij dan hun eigen partner
Kan me niet voorstellen dat dat bij jou anders is. We willen allemaal meteen gehoord worden. De huidige stand van de technologie bevestigt dat gevoel dag in dag uit, want het kan ook. Sterker nog, het is de norm. Je bereikt mensen direct op datgene waar ze vaker naar kijken dan naar hun eigen partner;-) En als ze dan niet direct reageren, tja dan ligt maar 1 conclusie voor de hand: kennelijk vinden ze je niet belangrijk genoeg.

Heb je wel eens van de term ‘responsive’ gehoord? Als zelfstandig ondernemer met een website ken je ‘m misschien van je webbouwer. Alle websites zijn tegenwoordig responsive, wat zoveel wil zeggen als dat ze zich aanpassen aan het apparaat waarop je ‘m bekijkt. Daar zit ook wel een aardige analogie in. Een goeie website past zich, zonder dat je het merkt, aan in een optimale vorm voor de telefoon, ipad of notebook, waarop je ‘m bekijkt. Een slimme zelfstandige professional doet dat eigenlijk niet anders. Die reageert ook snel en past z’n manier van communiceren ook aan op de ontvanger.

Onze eigen webbouwer toonde zich trouwens deze week even van een minder responsive kant. Namelijk door een website op te leveren, waarbij het nodig is dat wij af en toe dingen aanpassen in de zogenaamde style sheet die uit allerlei codes bestaat. Nou ben ik echt best handig voor een 47-jarige jurist, maar daar schrok ik toch even van terug. Op mijn kritische feedback kreeg ik het antwoord dat dit toch echt de enige manier was om een en ander er precies zo uit te laten zien als het plaatje wat wij hadden aangeleverd en wat we als inspiratie bedoeld hadden.

Damn! Ik had niet expliciet gezegd dat we dat niet wilden, dus strikt genomen kan ik het ze misschien niet kwalijk nemen, maar je verwacht toch van zo’n club dat ze even meedenken en niet als een stel autisten iets opleveren waar wij niet mee kunnen werken. Op z’n minst hadden ze even van te voren bij me kunnen checken of dit werkbaar is, voor het als ‘klaar’ op m’n bord te schuiven.

Het werd nog irritanter. Toen ik vroeg hoe ze voor zich zagen dat wij zelf in met al die codes zouden gaan klooien, kreeg ik ter overweging om daar dan maar iemand voor in te huren. Huh? Dat had ik toch al gedaan?

De hele gang van zaken maakte dat ik me als klant EN dom EN niet gewaardeerd voelde. Nou kan ik er best tegen om af en toe teleurgesteld te worden. Bovendien zijn het in de regel uitstekende webbouwers en aardige lui, dus ze hebben wel wat krediet.

Wat ik er alleen mee wil zeggen is dat je dit als advocaat of jurist ook niet moet flikken. Je zorgvuldig opgebouwde good-will bij klanten, de reden waarom men je belt, ben je in een oogwenk kwijt als je relaties het gevoel geeft dat ze dom zijn, of dat je niet blij met ze bent als cliënt. Zeker in een concurrerende markt als de onze.

Bovendien, als ik je, als mijn leverancier, vraag of je me kan helpen om een probleem op te lossen dan verwacht ik geen, ‘nee’ sorry nu even niet. Dat is geen service! Dan moet je gewoon met een alternatief komen.

Responsiveness = secret ingredient
Ik vat deze combinatie van eigenschappen altijd samen als ‘responsiveness’. Als je het mij vraagt is dit HET ‘secret ingredient’ om succesvol te zijn als zelfstandig advocaat of jurist.

Zelf zo’n responsive professional worden? Het is een Engelse term die, als je ‘m in Google translate gooit, het volgende oplevert: “Reacting quickly and positively”. Begin daar maar eens mee, dan spreken we elkaar over een tijdje weer. Ben benieuwd wat het je gaat brengen.

Binnenkort organiseren we als Netwerk van Ondernemende Juristen weer de Dutch Independent Legal Award: de jaarlijkse onderscheiding voor de beste zelfstandige advocaat of jurist in de (groot) zakelijke markt. Dit jaar is het thema, je raadt het al: Responsiveness.

Marijn