Een kijkje onder de motorkap

Ken je dat gevoel? Je bent in de running voor een klus, een mooi project, waar je erg goed in zou zijn en wat je graag zou willen doen. Je reageert op het bericht wat je vanuit OJ gekregen hebt. Je voegt een CV toe en een, naar jouw idee, prima fee quote. Maar…. 

Je krijgt de opdracht niet… 

Dat steekt! Het gebeurt bijna iedereen wel eens en ook al is het in de zakelijke sfeer, het is irritant. Bovendien, omdat je als zelfstandige juridische ondernemer zelf je onderneming bent, is het haast onvermijdelijk dat het je ook persoonlijk iets doet. Helemaal als je niet helemaal helder uitgelegd krijgt waarom ze niet voor jou gekozen hebben. 

Ik heb dit soort afwijzing zelf ook meegemaakt. Daarom gaan we er vanuit OJ altijd zo zuiver en transparant mogelijk mee om. Dat neemt niet weg dat afwijzingen onvermijdelijk zijn als je iedereen een faire kans wilt geven. Laat ik daarom even uitleggen hoe we werken. Ook in de hoop dat het dan wat minder een black box voor je is.  

Grote opdrachten breed uitgezet

Als we vanuit OJ een vraag van een van je netwerkcollega’s uitzetten, proberen we ervoor te zorgen dat iedereen die mogelijk geschikt is om deze cliënt te bedienen, zich aangesproken voelt. We moeten immers vanuit het belang van die cliënt en de doorverwijzende netwerkcollega zorgen dat ze de uit de besten kunnen kiezen.

Bescherming van cliëntrelaties

Bij dit soort uitvragen vermelden we nooit de naam van de cliënt (tenzij we in de haast eens een foutje maken). Dat is vooral omdat het een zakenrelatie van een van je netwerkcollega’s is, maar ook om te zorgen dat de vraag van die cliënt niet breed in de markt bekend wordt. Vanuit OJ moeten we die relatie beschermen en zorgen dat we grip houden op het proces. Daarom wordt de naam van cliënt alleen gedeeld met degenen die daadwerkelijk in aanmerking komen.

Kijken met de bril van de cliënt

Als je reageert op zo’n oproep inventariseren we alle reacties aan de hand van de informatie die de betrokken netwerkcollega over de cliënt en de opdracht gegeven heeft. We proberen er zoveel mogelijk naar te kijken zoals een cliënt zou doen. Daar schreef ik in een andere blogpost een toelichting op.

Aanpassingsmogelijkheid

Dreig je in deze fase af te vallen door iets wat je zelf in de hand hebt, bijvoorbeeld je tariefstelling? Dan laten we je dat even weten zodat je kunt overwegen om iets aan te passen. Soms zit ‘m dat in de formulering van je kandidatuur of je CV, vaak ook in de tariefstelling. Het belang vanuit de centrale OJ organisatie loopt parallel met dat van haar leden. We hebben allemaal belang bij goede tarieven en vanuit OJ zullen we je dus nooit omlaag proberen te praten, maar quote je te hoog en dreig je daarom de boot te missen, dan hoor je dat natuurlijk even van ons. Uiteraard heb jij het laatste woord.

Geen reële kans? Geen voordracht

OJ collega’s die reageerden, maar waarvan we denken dat er geen echte kans is dat ze de klus krijgen, worden niet voorgedragen bij de cliënt. Dat doen we omdat het schadelijk kan zijn voor hun imago om als kansloze kandidaat over tafel te gaan bij potentiële opdrachtgevers. Er is namelijk weinig zo schadelijk voor je imago als de indruk wekken dat je je vinger opsteekt voor elke willekeurige klus.

Val je af in deze fase dan kunnen we je vanuit OJ meestal goed uitleggen waarom je geen kans maakte.

Doorverwijzer heeft de controle

Alle OJ collega’s die een kans kunnen maken, geven we door aan de netwerkcollega die het contact met de cliënt onderhoudt. Hij of zij kent de cliëntorganisatie het best en heeft het laatste woord over wie er een introductie bij zijn of haar relatie krijgt.

Cliënt kiest

Het komt veel voor dat we meerdere mensen om verschillende redenen kansrijk vinden. De rol van het netwerk is om de relaties van netwerkcollega’s de best mogelijke opties aan te dragen. We willen niet op de stoel van die cliënt gaan zitten en vanuit die gedachte bieden we een zo volledig mogelijk keuzepallet. Soms ben je dus de enige die bij de cliënt geïntroduceerd wordt, maar vaak zijn er meerdere OJ collega’s in de running die elke vanwege hun eigen specifieke kwaliteit of ervaring interessant kunnen zijn voor de cliënt.

Niet altijd feedback als je het niet wordt

Word je wel voorgedragen, maar kiest de cliënt toch niet voor jou? Dan is het vaak een beetje gissen waar dat aan gelegen heeft. De meeste cliënten geven namelijk geen feedback over hun keuze. Ze kiezen gewoon om met een of twee mensen in gesprek te gaan. Voor hen is de kous daarmee af en ze leggen niet uit waarom ze anderen niet kiezen. Het voelt voor de doorverwijzende netwerkcollega meestal ook niet prettig om zijn of haar cliënt dan nog te chasen voor een toelichting bij elke jurist die ze afgewezen hebben. Het enige dat we je dan aan feedback nog kunnen bieden is een analyse aan de hand van de uiteindelijke keuze als de cliënt die eenmaal gemaakt heeft.

 

Zo werkt OJ dus onder de motorkap. Samen hebben we van OJ een super krachtig netwerk gemaakt. Breed, divers en met een hoog niveau qua specialisatie en ervaring dat ook nog eens snel werkt. Enorm waardevol en aantrekkelijk voor je cliënten als jij zelf een keer niet kunt helpen, want met OJ leden bied je hen toegang tot de sterkste zelfstandigen die er in de Nederlandse juridische markt zijn. Goed om daar af en toe bij stil te staan denk ik, want het brengt met zich mee dat bij opdrachten via OJ je soms pittige concurrenten naast je hebt. You are competing with the best, om het zo maar eens te zeggen

Meer weten, vragen over je positionering of branding, of het optimaliseren van je kansen? Aarzel niet en neem even contact op. Daar is OJ ook voor.

Marijn