Samenwerkende zzp-juristen verslaan gevestigde bureaus op kwaliteit

Amsterdam, 29 juni 2016

Door niet op de laagste prijs, maar op de hoogste kwaliteit in te zetten, worden 18 juridische zzp’ers via hun netwerkorganisatie ‘hofleverancier’ van arbeidsrechtadvies. In een Europese aanbesteding sleepen zij vandaag een raamcontract met de Nederlandse Staat in de wacht. Komende jaren zijn zij preferred supplier van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Eigenlijk zou dit persbericht van het Netwerk van Ondernemende Juristen moeten beginnen met: Gefeliciteerd Gerald Aiken, Sonja Noort, Anke Beijer, Angèle Nordsiek, Bas van Bon, Erik van der Steen, Frank Bot, Sandra Stevens, Mieke van Boggelen, Els Versloot, Carlijn Kalff-Hentenaar, Debby Wentink, Marieke Kalf-Simon, Brigitte van Wijhe, John van Keeken, Arthur Wilschut, Carla Kuipers, Loes Tortike.’
Via het Netwerk van Ondernemende Juristen hebben deze zzp-juristen namelijk hun eigen ingang gecreëerd bij een van de belangrijkste opdrachtgevers in hun markt. Het Ministerie waardeerde het voorstel wat de juristen indienden, als een van de ‘economisch meest voordelige inschrijvingen’. Wat zoveel betekent als: de offerte die de meeste toegevoegde waarde biedt in verhouding tot de prijs. In de beoordeling op het element kwaliteit eindigde hun inschrijving zelfs op een gedeelde 1e plaats. Hoger dan vrijwel alle gevestigde partijen.

Samen behoren ze nu tot de selecte groep ondernemingen die de komende jaren juridische ondersteuning gaan bieden aan het Expertisecentrum Organisatie en Personeel, de shared service organisatie van de Rijksoverheid die vrijwel alle ministeries adviseert bij arbeidsjuridische zaken en reorganisaties.

‘Het gewonnen raamcontract biedt de betrokken zelfstandige professionals hun eigen voorrangspositie bij toekomstige opdrachten vanuit het Rijk. En daar was het om te doen’, aldus Marijn Rooymans die vanuit het Netwerk van Ondernemende Juristen de inschrijving op de aanbesteding verzorgde.

Rooymans vertelt verder: ‘Dit zijn allemaal ervaren vakspecialisten die in hun dienstverlening aan overheden vaak noodgedwongen werken via bureaus. Dat doen ze met plezier, maar wat hen in toenemende mate stoort is dat het vaak meer om tarief dan om kwaliteit lijkt te gaan. Met dit klinkende resultaat tonen ze aan dat je met een op kwaliteit gebaseerde strategie mooie grote klanten aan je kunt binden.’