Ik heb een klant met een verzoek

‘Kun je me helpen met…?’, ‘Ken je nog iemand die…?’
Het wordt ons allemaal af en toe gevraagd. En allemaal heb je dan wel een lijstje namen van mensen waarnaar je verwijst. Prima, maar laten we eerlijk zijn. Weet je zeker dat dat altijd de beste oplossing is? Want dat is wel wat je klanten van je verwachten. Juist voor dit soort situaties heb je het netwerk. 10 tegen 1 dat er netwerkcollega’s zijn die zich juist gespecialiseerd hebben in het oplossen van precies die vraag of behoefte waarbij je klant je hulp vraagt.

Als netwerklid kun je bij wijze van spreken 24/7 een beroep doen op de centrale organisatie van het netwerk om je relatie te helpen. Zij leggen contacten tussen netwerkleden, zorgen voor selectie, kortom ze regelen alles voor je. Op zo’n manier dat jouw klant er blij van wordt en jij in control blijft. Jij beslist namelijk zelf wie er een introductie krijgt bij jouw relaties.

Een opdracht brengen

5 tips voor het herkennen van een potentiële opdracht die het netwerk in kan:

Een nieuwe klus
waar je zelf voor wordt benaderd, maar waar je geen tijd voor hebt. Of niet de expertise. Of niet zo’n zin, maar hoe vertel je dat je klant?
Een juridische vraag
die speelt bij je opdrachtgever, over een onderwerp waar jij geen ervaring mee hebt.
Een juridisch probleem
bij een klant, waarvan je vermoedt dat een netwerkcollega uit het netwerk er beter mee uit de voeten kan.
Een afdeling bij je klant
die chronisch onderbezet is en wel een daadkrachtige jurist kan gebruiken.
Nieuwe wetgeving
die een grote impact heeft op de business van je klant.

Hoe krijg ik werk?

Informatie over de procedure.

Het werk dat je via het netwerk kunt krijgen komt natuurlijk via de collega juristen die ook bij het netwerk zijn aangesloten. De centrale organisatie is hierin het draaipunt. Zij zorgen dat alles strak en professioneel geregeld is en dat klanten de allerhoogste kwaliteit geboden wordt. Voor de samenwerking binnen het netwerk hebben we afspraken gemaakt.

Het proces rondom het verdelen van werk loopt als volgt:


1

Een ondersteuningsverzoek komt via een netwerkcollega binnen bij de centrale OJ organisatie.

2

De centrale OJ organisatie verspreidt de vraag via mail onder netwerkcollega’s met relevante kennis en ervaring. (Je ziet dus alleen doorverwijzingen binnen je eigen expertise.)

3

Denk je dat het iets voor je is? Dan reageer je meteen per mail.

4

De centrale OJ organisatie inventariseert alle de reacties en maakt een eerste selectie. De selectie wordt besproken met de netwerkcollega die het contact met de klant onderhoudt.

5

Hij of zij beslist wie een introductie krijgt bij deze potentiële klant. Dat is altijd degene, of degenen die het meest lijkt te matchen.

6

Heb je wel gereageerd, maar word je niet geïntroduceerd? Dan legt de centrale OJ organisatie je uit waarom.

7

De klant beslist zelf of en met wie ze het gesprek aangaat.

8

Klikt het tussen jou en de klant? High five! Dan heb je er een klant bij en maken jullie onderling afspraken over de samenwerking.

Hoe zit het financieel?

Wij zijn als leden van het netwerk allemaal zelfstandige juridische ondernemers. Net als compagnons in een advocatenkantoor delen we wat we verdienen dankzij de ingangen die we elkaar bieden.

Dat werkt als volgt:
  • Ieder bepaalt zelf zijn of haar tarief en voorwaarden en werkt onafhankelijk. Het belang van de cliënt staat voorop.
  • In principe contracteer je zelf 1 op 1 met de klant. Deze is uiteraard geïnformeerd over de werking van het netwerk.
  • 'BRENG' je werk in het netwerk dan deel je als gelegenheidspartner in de omzet die daaruit voortvloeit. Je aandeel is 10%.
  • 'HAAL' je werk uit het OJ Netwerk dan deel je 20% van je omzet op die klant.
  • Uiteraard delen we alleen de daadwerkelijk ontvangen omzet.
  • Hoe lang de verdeling doorloopt, hangt af van de vraag of je ook de collectieve activiteiten van het netwerk financieel ondersteunt.
  • De centrale OJ organisatie regelt de feitelijke verdeling van gelden en zorgt ook dat iedereen zich aan de afspraken houdt. Netwerkleden sturen elkaar dus over en weer geen facturen. En ze hoeven ook nooit met elkaar afspraken te maken over verdeling van inkomsten of aansprakelijkheid.

Hoe zit het met de gedragsregels voor de advocatuur?

We zijn als netwerk al sinds 2006 actief en hebben veel tijd en aandacht gestoken in het ontwikkelen van dit eigentijdse samenwerkingsmodel. Onafhankelijkheid en cliëntbelang staan daarin centraal.

Ben je op zoek naar een stempel van goedkeuring van de Orde? Dan heb je pech want die kunnen we je niet bieden. Wel kunnen we je vertellen dat de kernwaarden van het advocatenberoep net zo leven in het netwerk en dat er in al die jaren nog nooit een deken aanleiding heeft gevonden om een klacht in te dienen tegen een van onze advocaat-leden.

Natuurlijk, als onze samenwerkingsvorm je onwelgevallig is kun je met een legistische uitleg van de tekst van de gedragsregels roepen dat delen hetzelfde is als provisie en dat op verzoek van cliënten contacten leggen, hetzelfde is als leads verkopen. Maar ja, zo lusten wij er nog wel een paar. Als dat zo is dan moet het leeuwendeel van internationale advocaten netwerken verdwijnen en zijn kostenmaatschappen en franchises in de advocatuur ook niet geoorloofd. Dat lijkt niet de bedoeling van de gedragsregels. Het gaat om borging van de kernwaarden van artikel 46 van de Advocatenwet. Dat je als advocaat onafhankelijk kunt opereren en dat het belang van cliënt voorop staat. Needless to say: op dit punt is er niemand die iets op het netwerk aan kan merken.

Ergo: Ben je advocaat? Volg je eigen kompas.
En voel je vooral vrij om van geval tot geval te beslissen of je een klant via het netwerk aanneemt of doorverwijst.

Online community

Een netwerk is natuurlijk geen netwerk als je niet makkelijk met elkaar in contact komt. Ook dat hebben we geregeld!

Voor onze besloten online community maken we gebruik van het platform LawyerlinQ.com. Log in om contact te leggen met netwerkcollega’s, bijvoorbeeld als je een specialist zoekt om even te sparren.

OJ Samen

De kern van het netwerk is het ‘halen en brengen’ van werk, maar onder de noemer ‘OJ Samen’ regelen we daarnaast ook allerlei zaken die je als solo juridische ondernemer niet zo makkelijk voor elkaar krijgt, of waar je geen tijd voor hebt. Denk aan borrels, collectieve inkoop van cursussen, de DILA, de OJ Index, etc, maar bijvoorbeeld ook aan klankborden over je ondernemersvragen en maatwerk contacten met gelijkgestemde collega juristen en advocaten. Hier vind je het programma voor de komende tijd.

Het organiseren van dit collectieve aspect wordt mede mogelijk gemaakt door de leden van het netwerk die daarvoor maandelijks een bescheiden financiële bijdrage storten in een speciaal daarvoor ingestelde pot.

Of je daarvoor kiest is bepalend voor je aansluitvorm bij het netwerk, maar je bent niet verplicht om financieel bij te dragen. Je kunt ook ‘Basic’ lid zijn en dan ben je ook gewoon welkom op alle borrels en meetings. Het zal dan alleen vaak zo zijn dat de voorwaarden voor jou net even anders zijn. En je moet je verder realiseren dat het ‘halen’ of ‘brengen’ van werk, financieel net iets minder gunstig voor je uitpakt dan voor “Professional’ of ‘Business’ leden.

Belangrijk dat daar geen misverstanden over ontstaan, vandaar dat we je vragen om hieronder wel even expliciet je keuze te maken.