“Elke zichzelf respecterende ondernemer MOET een website hebben!”

 

Infographic website of nietAls je de experts moet geloven kun je echt niet zonder. Maar klopt dat eigenlijk wel? Een professionele website, die er niet uitziet alsof je neefje ‘m in elkaar heeft geklust, kost je al snel tussen 3 en 6 duizend euro. Hou er rekening mee dat goed beeldmateriaal ook geld kost. Moet je die investering doen als zelfstandige jurist of advocaat?

Nou dat hangt er dus vanaf.

Waarvanaf?

Van de vraag wat en wie je ermee wilt bereiken natuurlijk!

Grote professionele klanten

Richt je je op de grotere professionele klanten en bouw je actief aan je praktijk en profilering? Dan is een website eigenlijk een must als ondersteunend medium naast andere activiteiten. Dat geldt uiteraard voor advocaten en juridisch adviseurs, maar eigenlijk ook voor interim-juristen die eigen acquisitie inspanning plegen.

Het is dan een soort online brochure waar mensen meer informatie over je kunnen vinden als ze je een keer ontmoet hebben, of als ze door iemand anders naar je worden doorverwezen. En natuurlijk als een prima plek om artikeltjes en blogposts te delen die je personal brand ondersteunen.

Je website is dan de plaats waar je, op een geheel door jou gecontroleerde manier, een imago voor jezelf neerzet.

Maar heb niet de illusie dat je met sec een website interessante zakelijke klanten kunt binnenhalen. Die zoeken hun juridisch adviseurs namelijk vrijwel nooit via het web. En doe je verder weinig tot niets om je diensten te promoten, dan zul je ook zelden een bezoeker op je site treffen.

Tevreden met de status quo?

Heb je al een stevige klantenbasis en geen brandende ambitie om daarin iets te veranderen? Dan kun je voorlopig ook nog prima zonder site. Idem voor juristen die vooral interimmen en het wel best vinden om zich door anderen te laten bemiddelen. Laat die website lekker zitten. Wel altijd even aandacht besteden aan een professioneel Linkedin profiel met goeie foto en de juiste tekstuele invulling.

Red ocean

Een heel ander verhaal wordt het als je gaat proberen om juist wel met je website nieuwe klanten te werven. Dan kom je terecht in een online vechtmarkt. Talloze aanbieders van juridische diensten knokken hier om de aandacht van het internet publiek. Wil je hier substantiële omzet uit halen, dan moet je je online winkel echt super goed op orde hebben. Dat begint met een hele goeie website. Lees: een site die is toegespitst op het bieden van een gebruikerservaring (UX) die bezoekers verleidt om met je in zee te gaan. En om te zorgen dat je gevonden wordt, moet je ook zorgen voor ‘grade A’ content en gedegen SEO (search engine optimalisation).

Richt je je daarbij op particulieren of mkb bedrijven, dan moet je het opnemen tegen partijen voor wie online marketing core business is. Met alleen die goeie site en perfect geregelde SEO ga je het daar nog steeds niet redden. In deze markt heb je ook een fors budget aan adwords (Google advertenties) nodig.

Er zijn namelijk steeds meer online bedrijven die zelf geen juridische diensten leveren, maar zich toeleggen op het online werven van juridische klanten. Denk aan Rocketlawyer, Omnilegal, Leggle, etc. Een aantal van hen zal het loodje nog leggen, maar er komen er vast weer nieuwe bij.

Platforms zijn niet te stuiten

Uiteindelijk zal dit deel van de markt volledig gedomineerd worden door platforms, op dezelfde manier als dat gebeurt in andere sectoren. Kijk maar naar Booking.com, Werkspot.nl, Uber, Airbnb, etc, etc. Daar kun je als kleine aanbieder nooit meer van winnen en het enige wat overblijft is je aansluiten bij zo’n platform.

Wellicht dat de orde van advocaten er nog even in slaagt dit tegen te houden (wat ik van harte hoop), maar uiteindelijk is deze ontwikkeling niet te stuiten.

Twijfel je of zo’n volledige online marketing benadering wat voor je is? Begin er dan niet aan zou ik zeggen. Hou het bij een simpele site en maak die vooral heel persoonlijk. Zet in op lokale persoonlijke verkoopinspanning via netwerken en relaties. Je site gebruik je dan ook weer als ondersteuning van je andere commerciële activiteiten.

Nog even afsluitend

Overweeg je een website? Vergeet dan niet dat het je visitekaartje wordt. Dus: doe het OF GOED, OF NIET. Een achterhaalde, slechte, of amateuristische site heeft alleen een negatief effect. Dan kun je het beter houden bij een gelikt Linkedin profiel.